Wednesday, July 2, 2008

Észak indiai preparation 1. Fűszeres okra

Tavaly nyáron kezdtem el többedmagammal egy nagyon jófej indiai nőnél észak-indiai kajákat főzni tanulni. Először chicken kurzuson voltam, most viszont a vegetáriánus verziót nyomjuk. Hát gondoltam, ennyi rengeteg tapasztalattal :) juttatok morzsákat a Pánkóra! Az ötlet talán kissé meredek, hiszen én is azért kezdtem el "tanfolyamra" járni, mert azt gondolom, hogy látni, tapasztalni, együtt csinálni, szagolni és kóstolni kell ahhoz, hogy valami átmenjen az egész hókuszpókuszból. De ha kellő lelkesedéssel tálalom, talán mégiscsak lesz belőlünk valami!
A vega menük eddig mindig úgy álltak össze, hogy készül egy "kanalazható" fogás lencséből vagy borsóból (a sok ezer fajta valamelyikéből), egy zöldséges curry, egy joghurtos raita (mi ezt mondanánk salátának) és egy lepény (chapati vagy parantha), ami egyben az evőeszköz is. Tegnap egy olyat főztem meg vacsorára, amiből nemcsak a készítésről tanultam valamit, hanem új növény került a konyhámra: ez pedig az okra.
Aki ismeri, annak nem kell bemutatni, aki nem (ahogy eddig én sem), annak talán azt mondanám, hogy valahol a cukkini, az uborka és a zöldchlili határterületén mogzó zöldség: felvágáskor ugyanaz a kissé nyálkás nedvesség van benne, mint a cukkiniben, és nyersen meglehetősen "seízű", belül viszont csupa-csupa mag. Szerintem nagyon viccces kis jövevény. A menü, amiben helyett kapott, így festett:

barna csicseriborsós curry (brown chick pea's curry)
fűszeres okra (mezedar bhindi)
káposzáts raita mentával (cabbage and mint raita)
krumpli töltelékes kenyérlepény (aloo parantha)

Az egyes fogások természetesen variálhatóak. Most bevezetésnek a fűszeres okrát írom le. A mennyiségek két főre vonakoznak. 2 közepes hagymát felszeltem , szálakra bontva olajra dobtam, és aranybarnára pirítottam, majd hozzáadtam 3 gerezd szétnyomott fokhagymát, és egy teáskanál reszelt gyömbért. Majd ezután jönnek a porfűszerek, fél-fél teáskanállal: kurkuma, chili, mangópor (ez a legfontosabb az okrához, meggátolja a ragacsossá válást), koriander por, garam masala, chanky chat masala és só. Kicsit összekeverni, belevágni egy friss zöldchilit, majd mehet bele a felkarikázott okra. Közepes lángon egészen addig kell pirítani, amíg aranybarna lesz. Ahogy az ilyen pirítos kajáknál általában, az a jó, ha nem kevergetjük, hanem feldobáljuk, úgy nem pépesedik.
A fűszerek sokaságán nem kell megijedni. Van egy alap fűszerkészlet, amit érdemes beszerezni (és persze ezek olyanok, amelyek egy része szerintem sok háztartásban meg is van): chilipor, kurkuma, rómaikömény, korianderpor, fehérbors, fahéj, kardamon (zöld és fekete), gyömbér (van belőle remek üveges, mint nálunk a torma), és attól függően, hogy inkább lencse vagy borsó féléket, húsokat vagy salátákat csinálunk, lehet speciális fűszerkeverékekkel bővíteni a palettát. A beszerzés helyének javaslom a Szép Kis Indiát, a Wesselényi és az Akácfa sarkán, ahol nemcsak fűszerek, hanem minden van, ami szem-szájnak ingere, és mindenben lehet segítséget kérni. Okrát is ott vettem!
A tegnapi menüt én böcsülettel végigfőztem, nagyjából két óra hosszát tartott, és ha kellőképp ínycsiklandónak tetszik, akkor szívesen folytatom a fogások receptesítését!

15 comments:

irisz said...

Annyira sajnálom, h. lecsúsztam a kurzusról. :( De nagyon jófej vagy, h. legalább online gyógyírt nyújtasz! :))
Engem minden kis titok érdekel! Jöjjön!

Frazon Zsófi said...

majd élőben is, ha jöttök jövő héten haza!
holnap leírom a borsót meg a raitát, aztán ha még bírjátok, akkor a paranthat - csak nem akartam kilóméteres riasztó posttal indítani :)

Fűszeres Eszter said...

Én is nagyon várom! Imádom az indiai kajákat, annyira, hogy az sem érdekel, ha vega :-D

Frazon Zsófi said...

majd stikában leírom a húsosakat is - amikor nem figyelnek :)

irisz said...

Mi mindig nagyon figyelünk!!! :)

De ha a Fűszeres Eszter kéri, akkor elnézzük a húsos hozzávalókat, és végre lehet majd reklamálni is a hozzászólásokban! :)))

Frazon Zsófi said...

különben is abban maradtunk, hogy lehet húsos étel, csak azt kell odaírni, hogy hús nélkül is megcsinálható, höhö. bár ez a chiken curry esetében kicsit vicces lesz, de majd kitalálom.

remélem, a témavezetőm nem olvassa a Vajaspánkót, mertha azt látja, hogy a fejezeteim helyett csak fűzök, meg blogozom, hát leveri rajtam, azt szent...

irisz said...

Mi lefizethetőek vagyunk hogy hallgassunk. :)

chicken curry nagyon jól megcsinálható csikön nélkül, szóval jöjjön a recept, én meg felteszem majd ráreagálva a zöldséges verziót és szent a béka.

Frazon Zsófi said...

a béka is állat... :D

irisz said...

de legalább zöld :)

Fűszeres Eszter said...

Csak szója ne legyen benne! Lécci lécci lécci!
azt ismerem, amikor dolgozni kéne, de mégis sürgősen blogolni, meg fórumozni, és kommentelni kell! :-)

Frazon Zsófi said...

de szerencsére, te megérted :D

irisz said...

szerintem a pánkón még egyetlen szójás kaja nem volt.
Én nem pótlom a hús okozta hiányt műhússzerű dolgokkal, én csak jobban szeretem a zöldségeket. :)

Frazon Zsófi said...

igen, igen, ebben tökéletesen igazad van!
és nekem is csak akkor működik a húsmentesség, ha nem kitalál "helyette" valamit, hanem úgy csinálja meg kaját a nagyügyes szakács, hogy a cucc úgy kompakt, ahogy van. ezért is szerettem volna ezt a vega indiait, mert éreztem, hogy ez így van. a te kajáid is ilyenek, szerintem!
úgyhogy húsevők és vegák között teljes az összhang és a harmonia :D

andrea said...

a kedves okra-rajongóknak üzenem, hogy tegnap gyönyörű, óriás példányokat árultak a biopiacon, 800 ft/kg áron, állítólag magyar termelőtől.
finom volt, köszi a receptet!

andrea said...

Két évvel öregebben és bölcsebben ismét ehhez a bejegyzéshez kanyarodtam... Azóta Makitól azt tanultam, hogy a kicsi okra a jó okra, a fent említett óriás példányok használhatatlanok.